Bcorp dus! Maar wat is dat precies vraag je? Bcorp is een keurmerk voor commerciële bedrijven die in hun bedrijfsvoering gaan voor een inclusieve en duurzame economie. De Bcorp assessment is op bedrijfsvoering met de thema’s bestuur, medewerkers, klanten, maatschappij en milieu. De B Corp community werkt aan minder ongelijkheid, minder armoede, een beter milieu, sterkere gemeenschappen en het creëren van hoogwaardige banen met een doel om de wereld beter te maken.
Goed gezelschap
In Nederland vinden we ons in goed gezelschap van andere Bcorp organisaties zoals: Patagonia, Ben & Jerry’s, Yoni, Moyee Coffee, Dopper, Triodos, Vandebron, Auping en Tony Chocolonely.
Waarom B Corp?
The Food Line-up is gestart in 2012 met als missie mensen beter eten te laten ontdekken. Duurzaamheid zit in ons DNA en dit zie je terug in onze concepten, menu’s en het inkoopbeleid. Deze inspanningen zijn voor ons vanzelfsprekend en toch vonden we het tijd voor een extern meetinstrument. Wij vonden B Corp het meest volledig in haar beoordeling en certificering omdat zij alle doelen uit de Sustainable Development Goals(SDG’s) van de Verenigde Naties vertalen naar een uitgebreid meetinstrument. De SDG’s zijn 17 doelen voor 2030 om ervoor te zorgen dat de planeet leefbaar blijft en bij dat doel sluiten wij ons maar al te graag aan.
Hoe ziet die certificering eruit?
Zoals gezegd wordt je bedrijf beoordeeld op bestuur, medewerkers, klanten, maatschappij en milieu. Per categorie dient het bedrijf een uitgebreide vragenlijst in waarbij de vragen zijn gebaseerd op de SDG’s. Met iedere vraag zijn punten te verdienen. Als alle vragen zijn beantwoord wordt het assessment ingediend. De organisatie vraagt vervolgens alle benodigde bewijsstukken.
Wil je meer weten over dit proces en ook Bcorp worden? Inside info vind je hier: willem@thefoodlineup.nl